PROGRAM
PRZYGOTOWANE OTOCZENIE
W Avocado wiemy, że odpowiednio przygotowane otoczenie i inspirujące wyposażenie to podstawa programu nowoczesnego żłobka.
Projektując wnętrza uważnie przyglądaliśmy się temu, co lubią robić nasze dzieci. Stworzyliśmy przestrzeń dostępną i przyjazną dla najmłodszych, która daje dużo okazji do zabawy i odkrywania świata. Wnętrza wypełniają ręcznie wykonane dekoracje i zabawki. Wykorzystujemy przyjazne materiały – bawełnę, len, filc. Uważnie wybieramy wszystkie elementy wyposażenia, tak aby były bezpieczne, ergonomiczne, dostosowane do wieku dzieci i fascynujące dla najmłodszych. Wiemy, że dzieci uwielbiają ruch, zatem dajemy im wiele swobody i dostosowujemy przestrzeń do spontanicznej aktywności najmłodszych.
Zachęcamy dzieci do kontaktu z książką tworząc ku temu odpowiednie warunki. Zawiesiliśmy nisko półki z wyszukanymi książeczkami, albumami, mamy do dyspozycji dywan-trawę, poduchy, miły kocyk, ogarnia nas ciepłe światło lampki… Kto oparłby się pokusie smacznej lektury?
Organizujemy kąciki tematyczne bazując na nieskończonej liczbie pomysłów (np. sklep, poczta, farma, myjnia samochodowa). W kącikach pojawiają się zarówno zabawki (np. figurki zwierząt, filcowe owoce i warzywa), jak i bezpieczne przedmioty codziennego użytku (garnki, gąbki, kartony, puste opakowania). Chętnie wykorzystujemy surowce wtórne – gazety, plastikowe kubki i butelki.
Cierpliwym badaczom zapewniamy lupę, miarki, wagę oraz miejsce do ustawiania eksponatów. Mali technicy i konstruktorzy również nie będą się nudzić mając do dyspozycji klocki i elementy pozwalające na zbudowanie najdłuższego toru dla pojazdów lub najwyższej wieży.
Dbamy o to, by dawać dzieciom dużo okazji do ruchu w salach żłobka oraz na dworze. Budujemy tory przeszkód, wykorzystujemy piankowe kształtki, materace, tunele, chustę Klanzy, piłki i piłeczki. Bawimy się przy muzyce, organizujemy teatr cieni lub chwytamy za grzechotki, bębenki i tworzymy orkiestrę.
Działamy na wiele sposobów, by rozwijać dzieci intelektualnie, emocjonalnie i społecznie. Pamiętamy jednak, że to dzieci są ekspertami w dziedzinie zabawy, a swobodna zabawa nie jest stratą czasu. To chwile dnia niezwykle cenne, naturalna forma aktywności każdego malucha, który poznaje wtedy najbliższe otoczenie i odkrywa, że ma na nie realny wpływ. Swoją ciekawość, niegasnącą w pierwszych latach życia, zaspokaja wszystkimi zmysłami – patrzy, słucha, dotyka, smakuje, wącha. Lubi obserwować, ale najbardziej – doświadczać. Niestrudzenie dąży do eksperymentów, bo to one najlepiej tłumaczą mu świat. Dziecko stawia pierwsze hipotezy i sprawdza je na bieżąco, by na końcu wyciągnąć samodzielne wnioski. Chcemy, by dzieci w naszym żłobku na Żoliborzu miały czas na swobodną zabawę. Mamy przekonanie, że pozostawienie im wolności wyboru czym, w jaki sposób i jak długo chcą się zajmować wpłynie na ich samodzielność, poczucie własnej wartości i rozbudzi twórcze myślenie. Te cenne chwile dnia tworzą również okazję do budowania relacji z innymi dziećmi i dorosłymi.
EDUKACJA W SYTUACJACH CODZIENNYCH
Uznajemy, że sytuacje codzienne, które wypełniają dzieciom dużą część dnia (posiłki, sen, wyjście na dwór, toaleta) są doskonałą okazją do rozwoju i zdobywania wielu kompetencji.
Posiłki w Avocado to nie tylko zdrowe, wartościowe jedzenie, ale również codzienna okazja do wspierania samodzielności i poczucia własnej wartości dzieci. Uznajemy, że jedzenie jest przyjemnością, a każdy posiłek można celebrować i cieszyć się wspólnym biesiadowaniem. Zachęcamy dzieci do samodzielności w jedzeniu, decydowania o tym co i w jakiej ilości znajdzie się na ich talerzach. Jesteśmy uważni na potrzeby dzieci – pozwalamy im decydować, czy chcą coś zrobić samodzielnie, czy skorzystać z czyjejś pomocy.
Sen to możliwość regeneracji sił. Wiele dzieci w żłobku potrzebuje jeszcze takiej formy odpoczynku w ciągu dnia. Zasypiamy około 12-ej. Ale odpoczywać można również polegując na poduchach lub na dywanie, oglądając książeczkę lub układając puzzle. Sen to możliwość, nie obowiązek. Stwarzamy możliwości wyciszenia i odpoczywania zawsze wtedy, kiedy ktoś tego potrzebuje.
Lubimy wychodzić na dwór. Nasz ogród pozwala nam zażyć więcej ruchu i łyknąć świeżego powietrza. Są takie sytuacje, kiedy nie wychodzimy na dwór (np. kiedy jest smog), ale jest też wiele takich dni, kiedy zabawa od rana do późnego popołudnia odbywa się na dworze. Zawsze prosimy rodziców o odpowiednie do pogody ubranka (np. kalosze, nieprzemakalne spodnie) i z werwą ruszamy do ogrodu!
W żłobku uczymy dzieci korzystać z nocnika lub toalety. Niczego nie przyspieszamy i zawsze współpracujemy z dzieckiem i jego rodzicami. Zdobywanie nowych umiejętności w tym obszarze wymaga uszanowania intymności dziecka, jego indywidualnego rozwoju oraz zajmuje nieco czasu.
JĘZYK ANGIELSKI
Wczesny kontakt z językiem obcym (codzienne słuchanie jego melodii, przyswajanie słownictwa w powiązaniu z konkretną sytuacją) ułatwia dziecku późniejszą naukę tego języka oraz każdego kolejnego. Naszym priorytetem jest nauka angielskiego, dlatego dzieciom w żłobku zapewniamy regularny kontakt z native speakerem z USA. George animuje zajęcia oraz towarzyszy dzieciom w swobodnej zabawie.
MUZYKA
Zajęcia umuzykalniające opierają się na autorskim programie prowadzącej, który jest połączeniem teorii wybitnych muzyków, muzykoterapeutów i pedagogów muzyki, głównie Edwina E. Gordona , Carla Orffa oraz Batti Strauss. Wspólnie śpiewamy melodie w różnych skalach, popularne dziecięce piosenki oraz melodie ludowe, recytujemy rytmiczanki. Dzieci mają pełną swobodę ruchu, nie są zmuszane do siedzenia w miejscu – to dorośli podążają za dzieckiem. Piosenki wykonywane są zarówno bez słów – tak, aby maluchy łatwiej mogły sobie wyobrazić i poczuć muzykę, ale także ze słowami – co przyśpiesza ich ogólny rozwój. Ponadto na zajęciach dzieci słuchają różnorodnej muzyki instrumentalnej, próbują samodzielnie grać na prostych instrumentach perkusyjnych. Z muzyką wspólnie uczymy się liczyć, poznajemy litery, nowe słowa. Program obejmuje: śpiewanie melodii w różnych skalach (dur, moll, skale modalne), także ludowych; recytowanie rytmiczanek w różnych metrach (dwudzielne, trójdzielne, mieszane); śpiewanie piosenek; śpiew intuicyjny; ćwiczenia muzyczno-ruchowe, także z wykorzystaniem tzw. Efektu Mozarta; ćwiczenia usprawniające aparat mowy; ćwiczenia oddechowe i relaksacyjne; grę na instrumentach, zabawy edukacyjne.
Prowadząca: EWA KOZIOŁ, altowiolistka i muzykoterapeuta, absolwentka Wydziału Instrumentalnego Akademii Muzycznej we Wrocławiu oraz Wydziału Edukacji Muzycznej i Muzykoterapii Łódzkiej Akademii Muzycznej. Certyfikowana instruktorka zajęć muzycznych dla dzieci metodą E.E. Gordona.
SENSORYKA I PLASTYKA
Organizujemy angażujące zabawy sensoryczne i plastyczne. Nie boimy się bałaganu – potrafimy tak zaaranżować przestrzeń i zabezpieczyć ubrania, żeby łatwo było posprzątać. Lubimy korzystać z naturalnych materiałów i niewyszukanych technik. Dzieci najczęściej pracują własnymi rączkami, nie używamy pędzelków ani konturowych rysunków do kolorowania. Maluchy ugniatają, mieszają, przesypują i chlapią do woli. Pracujemy przy użyciu mąki, wody, masy solnej, nietoksycznych farb i in.
OPIEKA PSYCHOLOGICZNA
Zadaniem psychologa w Avocado jest prowadzenie regularnych obserwacji każdego dziecka, wspieranie naszej pracy z dziećmi, szkolenie kadry w zakresie umiejętności wychowawczych oraz prowadzenie konsultacji dla rodziców.