PROGRAM
Metoda M. Montessori
„Najważniejszy okres w życiu to nie czas studiów uniwersyteckich, ale pierwszy okres, od urodzenia do szóstego roku życia“ (M. Montessori).
Dziecko w pierwszych sześciu latach uczy się więcej niż kiedykolwiek później. Od urodzenia do 3 roku życia w pełni absorbuje świat i wszystko, co je otacza. Największa chłonność umysłu występuje w okresie tzw. wrażliwych faz, charakteryzujących się łatwością przyswajania i opanowania konkretnych umiejętności. W okresie żłobkowym fazami wrażliwymi są: rozwój mowy, rozwój ruchowy oraz wzrastająca potrzeba samoobsługi i samodzielności oraz porządku.
Znanym hasłem pedagogiki Marii Montessori jest zdanie: „Pomóż mi samemu to zrobić”. Celem wychowania jest uniezależnienie dziecka od dorosłych, jego samodzielność oraz odpowiedzialność za siebie i otaczający świat. W tej metodzie podmiotem jest dziecko wraz z jego nieograniczonymi możliwościami. Opiekun podąża za dzieckiem i wspiera jego spontaniczne, wielostronne aktywności. Dzieci uczą się poprzez zdobywanie doświadczeń, wykorzystywanie przygotowanych przez nauczyciela materiałów oraz eksperymentowanie. Jest to uczenie się w wolności, która ma swoje granice, zakreślone prawem do wolności innych osób.
W żłobku Avocado na Starym Żoliborzu oraz na Saskiej Kępie realizujemy program pedagogiki Marii Montessori. Dzieci korzystają z przygotowanego otoczenia i pomocy montessoriańskich pod okiem przeszkolonych Wychowawców.
Swobodna zabawa dzieci
W Avocado – prywatnym żłobku w Warszawie – wiemy, że swobodna zabawa nie jest stratą czasu. To chwile dnia niezwykle cenne, naturalna forma aktywności każdego malucha, który poznaje wtedy najbliższe otoczenie i odkrywa, że ma na nie realny wpływ. Swoją ciekawość, niegasnącą w pierwszych latach życia, zaspokaja wszystkimi zmysłami – patrzy, słucha, dotyka, smakuje, wącha. Lubi obserwować, ale najbardziej – doświadczać. Niestrudzenie dąży do eksperymentów, bo to one najlepiej tłumaczą mu świat. Dziecko stawia pierwsze hipotezy i sprawdza je na bieżąco, by na końcu wyciągnąć samodzielne wnioski. Chcemy, by dzieci w naszym żłobku na Żoliborzu i Saskiej Kępie miały czas na swobodną zabawę. Mamy przekonanie, że pozostawienie im wolności wyboru czym, w jaki sposób i jak długo chcą się zajmować wpłynie na ich samodzielność, poczucie własnej wartości i rozbudzi twórcze myślenie. Te cenne chwile dnia tworzą również okazję do budowania relacji z innymi dziećmi i dorosłymi.
Zajęcia według programu Avocado
Poza tworzeniem warunków do swobodnej zabawy, każdego dnia dbamy o to, by dzieci zaciekawić i pokazać im coś nowego.
- Organizujemy angażujące zabawy plastyczne. Nie boimy się bałaganu – potrafimy tak zaaranżować przestrzeń i zabezpieczyć ubrania, żeby łatwo było posprzątać. Lubimy korzystać z naturalnych materiałów i niewyszukanych technik. Dzieci najczęściej pracują własnymi rączkami, nie używamy pędzelków ani konturowych rysunków do kolorowania. Maluchy ugniatają, mieszają, przesypują i chlapią do woli. Pracujemy przy użyciu mąki, wody, masy solnej, nietoksycznych farb i in.
- Zachęcamy dzieci do kontaktu z książką tworząc ku temu odpowiednie warunki. Zawiesiliśmy nisko półki z wyszukanymi książeczkami, albumami, mamy do dyspozycji dywan-trawę, poduchy, miły kocyk, ogarnia nas ciepłe światło lampki… Kto oparłby się pokusie smacznej lektury?
- Organizujemy kąciki tematyczne bazując na nieskończonej liczbie pomysłów (np. sklep, poczta, farma, myjnia samochodowa). W kącikach pojawiają się zarówno zabawki (np. figurki zwierząt, filcowe owoce i warzywa), jak i bezpieczne przedmioty codziennego użytku (garnki, gąbki, kartony, puste opakowania). Chętnie wykorzystujemy surowce wtórne – gazety, plastikowe kubki i butelki.
- Cierpliwym badaczom zapewniamy lupę, miarki, wagę oraz miejsce do ustawiania eksponatów. Mali technicy i konstruktorzy również nie będą się nudzić mając do dyspozycji klocki i elementy pozwalające na zbudowanie najdłuższego toru dla pojazdów lub najwyższej wieży.
- Dbamy o to, by dawać dzieciom dużo okazji do ruchu w salach żłobka oraz na dworze. Budujemy tory przeszkód, wykorzystujemy piankowe kształtki, materace, tunele, chustę Klanzy, piłki i piłeczki. Bawimy się przy muzyce, organizujemy teatr cieni lub chwytamy za grzechotki, bębenki i tworzymy orkiestrę.
Działamy na wiele sposobów, by rozwijać dzieci intelektualnie, emocjonalnie i społecznie. Pamiętamy jednak, że to dzieci są ekspertami w dziedzinie zabawy. Kolorowa chustka może przydać się jako element ubioru, obrus w czasie obiadku u misia, lina do przeciągania oraz w wielu innych, wymyślonych przez dziecko sytuacjach. Zadaniem nas, opiekunów, jest zadbanie o to, by w naszym żłobku kolorowe chustki były dostępne dla małych rączek.
W czasie zabaw pamiętamy o bezpieczeństwie dzieci i posługujemy się wyłącznie bezpiecznymi przedmiotami.
Codziennie angielski. Codziennie międzykulturowo
Tworzymy żłobek międzykulturowy, czyli miejsce, gdzie stale zwraca się uwagę na wartości płynące z dialogu międzykulturowego, gdzie Polacy i cudzoziemcy z dziećmi są mile widziani, a całe rodziny mogą się bawić i rozwijać. Dzieciom codziennie towarzyszy nauczyciel języka angielskiego (native speaker z USA), dzięki czemu w naturalny sposób przyswajają melodię języka oraz pierwsze słowa powiązane z konkretną sytuacją. To wstęp do nauki języka angielskiego oraz okazja, by zaznać różnorodności językowej i kulturowej.
Zajęcia muzyczne przy dźwiękach skrzypiec
Cenimy kontakt dzieci z żywym instrumentem, dlatego zajęcia umuzykalniające prowadzi skrzypaczka, absolwentka Wydziału Muzykologii Uniwersytetu Warszawskiego. Kasia Szyszkowska od lat wykonuje na skrzypcach muzykę irlandzką i bretońską. Zafascynowana muzyką tradycyjną z różnych zakątków świata wprowadza ją jako element swoich zajęć, ponieważ jest to muzyka najbliższa człowiekowi, tworzona prosto z serca i nie obarczona tak wieloma regułami i zasadami jak muzyka klasyczna. Zainspirowana do prowadzenia zajęć dla dzieci przez swoją córkę, w której udało się zaszczepić naturalną miłość do muzyki.
Obserwacje psychologiczne
W obu żłobkach (na Żoliborzu i na Saskiej Kępie) prowadzimy stałą współpracę z psycholożką, trenerką i psychoterapeutką Agnieszką Stoń, która w swoim życiu zawodowym od lat szkoli i wspiera rodziców oraz profesjonalistów pracujących z dziećmi. Ukończyła psychologię kliniczną i osobowości na UKSW w Warszawie oraz Szkołę Treningu i Warsztatu Psychologicznego Intra. Aktualnie szkoli się w Instytucie Terapii Gestalt w Krakowie, gdzie poddaje swoją pracę regularnej superwizji. Certyfikowana realizatorka "Szkoły dla Rodziców i Wychowawców" ("Jak mówić, żeby dzieci nas słuchały, jak słuchać, żeby dzieci do nas mówiły", "Rodzeństwo bez rywalizacji", "Nastolatek"). Od lat związana z organizacjami pozarządowymi (Fundacją Sto Pociech, Fundacją Bullerbyn). Zadaniem Agnieszki w żłobkach Avocado na Żoliborzu i Saskiej Kępie jest prowadzenie regularnych obserwacji każdego dziecka, wspieranie naszej codziennej pracy, szkolenie opiekunek w zakresie umiejętności wychowawczych oraz prowadzenie konsultacji dla rodziców.
Plan dnia
Poniedziałek | Wtorek | Środa | Czwartek | Piątek | |
8.00 | Schodzenie się dzieci, czas na swobodną zabawę, rozmowę, adaptację | ||||
9.15 | Śniadanie | ||||
9:30-11:00 |
Native speaker |
Native speaker |
Native speaker |
Native speaker |
Native speaker |
10.00 | Zabawy w ogrodzie | ||||
11.30 | Obiad: zupa | ||||
12.00 | Odpoczynek (sen, czas na wyciszenie, relaks z książką) | ||||
14.00-15:00 | Obiad – II danie | ||||
15.00 | Zajęcia według programu Avocado | ||||
16.00 | Podwieczorek | ||||
16.30-18:00 | Swobodna zabawa w oczekiwaniu na rodziców / Zabawy w ogrodzie (maj-wrzesień) |
Avocado – prywatny żłobek Warszawa, żłobek Żoliborz, żłobek Praga Południe, żłobek Bielany, żłobek Grochów, żłobek Gocław